Vrije Universiteit

Content Marketing Workshop

“Content Marketing is the only marketing left” is een bekende uitspraak van Seth Godin.  En dat begrijpt het marketingteam van de Vrije Universiteit in Amsterdam maar al te goed. Het is dé manier om je doelgroep aan je te binden. Alleen…hoe zorg je voor een effectieve contentstrategie (met zóveel verschillende doelgroepen en opleidingen) en hoe organiseer je de uitvoering zo efficiënt mogelijk?

In 6 weken een contentstrategie en aanpak

Uitdaging

“Leren hoe content marketing werkt”, dat was de doelstelling van de 6 weekse workshop Content Marketing aan het Marketing Team van de VU. En dan het liefst datagedreven, zodat je zeker weet dat de content die je aanbiedt aansluit op de informatiebehoefte van je doelgroep(en).

Programma content marketing workshops

Elke workshop bestond uit een mix van theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen.  

Workshop 1. Content strategie

  • Contentmarketing anno nu & in de toekomst
  • Strategische kaders voor content marketing
  • Doelstelling & KPI’s
  • Doelgroep, ideal customer profiles, customer journey
  • Zichtbaar tijdens elke fase van de klantreis
  • Praktijkvoorbeelden van content strategieën           

Workshop 2. SEO: datagedreven content marketing

  • Waarom SEO nog altijd belangrijk is
  • Analyseer online zoekgedrag  van je doelgroep
  • Vind (quick) wins en prioriteer op basis van impact
  • Leer van je concurrenten
  • Aan de slag met SEO tools & dashboards
  • Praktijkvoorbeelden SEO strategie en analyse templates

Workshop 3. Van strategie naar praktijk: de vertaalslag

  • Framework content marketing ontwikkelen
  • Thema’s, onderwerpen en contenttypes selecteren
  • Contentkalender

Workshop 4. Content creatie én optimalisatie

  • Opvallen in de massa met unieke content
  • Tijd besparen met herkenbare formats
  • Je content SEO proof maken
  • Content audit: haal meer uit je bestaande content
  • Content recycling: zo geef je je content een tweede leven

Workshop 5. Content distributie en proces

  • Hoe krijg je je content (efficiënt) bij je doelgroep?
  • Haal het beste uit Owned, Paid en Earned media
  • Zo enthousiasmeer je je collega’s te delen
  • Aan de slag met campagne- en planningtools

Resultaat

Een contentstrategie voor komend jaar en een flinke dosis inspiratie en enthousiasme om met content marketing aan de slag te gaan, dat was het (voorlopige) resultaat van de workshops.

contentmeesters

De Business School binnen de VU biedt deeltijd opleidingen aan voor werkende professionals. Als marketingteam willen we hen inspireren met goede content en ze kennis laten maken met onze mooie economische/financiële/management opleidingen en professoren. Beter worden in content marketing heeft dan ook onze focus de komende tijd.

Om dat doel te bereiken, hebben we Anja gevraagd om ons door het hele proces van content marketing mee te nemen. Van de analyse, strategie, persona’s, kpi’s tot productie en promotie. Anja heeft de online workshops goed vorm gegeven. Ze is overduidelijk zeer ervaren en kundig. Naast een flinke dosis theorie, had Anja altijd praktijkvoorbeelden en handige tooltjes voor ons.

We hebben voor een aantal van onze opleidingen elke week de geleerde theorie toegepast, zodat we na 6 weken een vrijwel concreet plan klaar hadden voor het komende jaar. Stap 1 is gezet! Dank je wel Anja voor deze waardevolle workshops!

Kirsten Andeweg

Projectmanager Online Communicatie,
VU School of Business and Economics Executive Education.