BarentsKrans
SEO Strategie & SEO Training
Een autoriteit, dat zijn ze. En dat mag gezien worden. Daarom is thought leadership het doel van advocatenkantoor BarentsKrans. Zichtbaar worden, door kennis te delen. En als je er dan tóch voor kiest om veel content te maken, waarom dan niet meteen SEO-proof? Dus gingen we aan de slag met een sterke SEO strategie, die meer bezoekers naar de website genereert.
"Help ons team op weg met een sterke SEO strategie"
Uitdaging
“Help ons team op weg met een sterke SEO strategie zodat we beter gevonden worden via Google. Enerzijds als advocatenkantoor in Den Haag, anderzijds als dé expert op onze kennisgebieden.” Dat was de wens. Waarbij het vooral van belang was, om het team een goede strategie als startpunt mee te geven, als wel te leren hoe ze zélf kunnen werken aan een goede online vindbaarheid.
De contentmachine binnen BarentsKrans was al goed op gang. Maar het kantoor deed nog weinig aan zoekmachineoptimalisatie, een enorme kans dus. Eén van de belangrijkste vraagstukken was dan ook:
- Hoe haal je méér uit je (bestaande) content?
- Hoe breng je het zoekgedrag van je doelgroep in kaart en geef je antwoord op hun vragen?
- En hoe optimaliseer je content?
Aanpak
Een SEO analyse, een SEO strategie en een coaching-on-the-job, dat waren de eerste stappen voor BarentsKrans om online beter gevonden te worden.
SEO analyse
De SEO analyse focuste zich op de volgende vraagstukken:
- Met welke zoekwoorden is BarentsKrans al zichtbaar?
- Welke zoekwoorden zijn kansrijk en vormen een (quick) win?
- Wie zijn de online concurrenten van BarentsKrans en wat kunnen we van hen leren?
SEO strategie
BarentsKrans zichtbaar maken als hét advocatenkantoor in Den Haag en dé specialist in juridische vraagstukken op het gebied van X, Y en Z. Eén SEO strategie, twee aandachtsgebieden. En elke aandachtsgebied is vertaald naar concrete acties, op volgorde van impact -en dus prioriteit-.
De SEO strategie bevat onder meer:
- Aanpassingen websitestructuur, zodat bezoekers snél vinden wat zij zoeken
- Suggesties voor contentcreatie waarnaar veel vraag (en weinig aanbod) is
- Suggesties voor contentoptimalisatie, zodat bestaande content beter gevonden wordt
- Website analyse technische SEO factoren beoordeelt en verbeterpunten geeft
Al deze aanpassingen leiden ertoe dat de gebruikerservaring van je bezoekers verbetert. En laat dat nu hetzelfde zijn als waar je SEO strategie zich op focust: als je bezoekers snel vinden wat zij zoeken, dan doet Google dat ook. Win win!
SEO training
De SEO training on-the-job richtte zich met name op het doen van zoekwoorden- en concurrentie onderzoek, het optimaliseren van de content en monitoren van de posities van BarentsKrans met behulp van een real-time dashboard. Het laatste aandachtspunt was het betrekken van de specialisten (advocaten) bij het belang van SEO en de kansen voor hun kennisgebied.
Resultaat
SEO is geen quick fix. Het kost tijd en vaak ook geduld. Daar staat tegenover dat als je eenmaal een goede positie bemachtigt hebt, dat een enorme impact heeft op het aantal bezoekers dat je op je website ontvangt. Zonder een euro uit te geven aan advertentiekosten! SEO is populair vanwege de goede ROI, zeker in vergelijking met andere marketingstrategieën.
Ook voor BarentsKrans heeft SEO veel potentie:
- Betere zichtbaarheid als advocatenkantoor in Den Haag
- Meer (‘gratis’) organische bezoekers, dankzij relevante posities
- Minder afhankelijk van (betaalde) content promotie
- Meer autoriteit
Onze samenwerking had echt een vliegende start; Anja nam (naadloos) de rol van ons vertrekkende teamlid over en wist direct de juiste focus aan te brengen. In de periode daarna hebben we aan projecten gewerkt zoals SEO dasboards en proces optimalisatie. Anja is een fijn mens om mee te werken; energiek, positief en ondernemend!