Adverteren op LinkedIn
- Adverteren op LinkedIn: de tips waar ik het meest aan heb gehad
Het is mijn all-time favoriet tijdens kantooruren én daarna: LinkedIn. Via LinkedIn volg ik de ontwikkelingen in het vakgebied en weet ik wat er speelt in mijn netwerk. En daarnaast is LinkedIn voor B2B marketing the way to go. Adverteren op LinkedIn behoort (samen met SEO) tot mijn belangrijkste munitie om traffic en leads te genereren.
En toch, als ik één ding heb geleerd de laatste jaren is dat adverteren op LinkedIn geen quick fix is. Het is niet alleen een praatje en een plaatje. En ‘wie betaalt, bepaalt’ gaat ook niet op: veel budget is geen garantie voor conversie. Wat is dan wel bepalend voor succes op LinkedIn? Hoe krijg je het beste resultaat, tegen de laagste kosten? In dit artikel deel ik de LinkedIn tips waarvan ik wilde dat ik ze zelf eerder had gehad.
Waarom LinkedIn hét campagneplatform voor B2B Marketing is
LinkedIn is anders dan andere sociale media. Het focust zich 100% op de zakelijke markt en is groot geworden met de rijke mogelijkheden aan kennisdeling en kruisbestuiving.
In Nederland hebben zo’n 5 miljoen mensen een profiel[1] op LinkedIn. En dat profiel houden ze maar al te graag up-to-date, omdat het een zakelijk visitekaartje is. De data op LinkedIn wordt goed onderhouden en is dus van hoge kwaliteit. Tel daarbij op dat het platform verreweg de meest uitgebreide B2B targetting opties heeft. Je kunt mensen targetten op functietitel, afdeling, vaardigheden, senioriteit, groepen waar ze lid van zijn, bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte en branche.
De data en targetting opties maken dat je op LinkedIn een groot deel van de Nederlandse arbeidsmarkt kunt bereiken, zolang je budget het toelaat. Dat is echt uniek.
Adverteren op LinkedIn: de tips waar ik het meest aan heb gehad
En toch, ondanks de rijke mogelijkheden aan kennisdeling, kruisbestuiving en targetting zijn er geen garanties. Het succes van een campagne wordt bepaald door een optelsom van verschillende factoren. Hieronder staan de LinkedIn tips waar ik zelf het meeste aan gehad heb:
- Als content marketing activiste kan ik niet anders dan te beginnen met … de content. Content is bepalend voor het succes van je LinkedIn campagne. Je campagne kan nog zo goed doordacht zijn, als de content niet aansluit op de informatiebehoefte van je doelgroep gaat het niet werken. Zó creëer je relevante content voor alle fasen van de aankoopreis
- Start met een 'single ad advertentie' om te testen of de content aansluit op je doelgroep. Deze advertentie bestaat uit slechts 3 variabelen: een praatje, een plaatje en een call to action. Het voordeel? Als de advertentie niet werkt zoals je gehoopt had, kan dat maar aan 3 dingen liggen: het praatje, plaatje of de call to action. A/B testen met een single image ad is dus vrij eenvoudig en je kunt relatief snel onderzoeken of je content interactie oproept.
- Target je doelgroep eens via groepen en vaardigheden, in plaats van op functietitels. Stel je dat je bijvoorbeeld marketing managers zoekt. Target dan op populaire marketing groepen en vaardigheden als ‘marketing strategie’, ‘thought leadership’, ‘lead generatie’ etc. in plaats van functietitels. Op functietitels wordt vaker getarget, daarom is er in de regel meer concurrentie én een hogere cost per click. Daarnaast zie je meer engagement onder groepsleden, ze zijn immers niet voor niets lid geworden van de groep. Ik kreeg deze gouden tip enige tijd geleden en ik ben fan. Deze targetting methode leidt in mijn campagnes inderdaad tot een hogere CTR en lagere CPC. Nice!
- Target op senioriteit om je ervan te verzekeren dat je de beslissers (DMU) bereikt.
- Exclude commerciële functies zoals sales, accountmanagement, commercieel managers en business developers, omdat deze mensen zich mogelijk op dezelfde doelgroep richten en je geen dure clicks aan pottenkijkers wilt verspijkeren.
- Schakel LinkedIn audience network uit als je grip wilt houden op de plaats waar LinkedIn advertenties getoond worden.
Haal het maximale uit je budget (en betaal minder) voor adverteren op LinkedIn
Hoewel de clicks op LinkedIn niet goedkoop zijn, heb je geen mega budgetten nodig om uit te vinden wat werkt voor jouw doelgroep. De kunst is om alles niet in één keer uit te geven, maar eerst met een klein bedrag te kijken wat er werkt. Als je eenmaal succes hebt, kun je je budget opvoeren.
- Kies bij kleine budgetten voor CPC-bieden in plaats van CPM bieden. Bij CPC bieden betaal je per klik en bij CPM bieden betaal je per duizend views. CPC is beter als je nog niet weet hoe je publiek reageert.
Stel je eens voor: je advertentie presteert matig en niemand klikt erop. Als je kiest voor CPC bieden is er geen man overboord, want het kost je dan ook niets. Als je kiest voor CPM betaal je wel, terwijl je daar geen verkeer voor terugkrijgt. CPM loont pas als je sponsered content een CTR heeft die hoger is dan 1%. Dan betaal je gemiddeld genomen de laagste kosten per resultaat.
- Zet automatisch bieden uit en stel handmatig bieden in. Vaar bij handmatig bieden niet blind op het advies van LinkedIn, dan betaal je teveel. Wel kun je achterhalen wat een goed startbedrag is.
Bijvoorbeeld: Je stelt een budget per klik in, waarna LinkedIn het volgende advies geeft: “We raden u een bod ter hoogte van EUR 6,46 aan. Vergelijkbare adverteerders bieden tussen EUR 4,65 en EUR 10,75 per klik op de bestemmingspagina”. Start dan met het laagste bedrag van 4,65 euro.
- Start laag en kijk of je dagbudget aan het einde van de dag volledig is uitgegeven. Als dat niet het geval is, kun je je budget een beetje verhogen. Als dat wel het geval is, zou je zelfs kunnen proberen je budget nog een tikkie te verlagen.
De gouden tipgever
Ik heb de laatste jaren veel verschillende LinkedIn cursussen, webinars en blogs gevolgd om bij te blijven. Mijn favoriete tipgever is LinkedIn expert A.J. Wilcox, wie veel kennis en slimme trucs deelt die je direct in de praktijk kunt toepassen. Zelf ben ik te spreken over de cursus ‘Become great at LinkedIn ads’ van CXL. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Als LinkedIn campagnes nieuw voor je zijn en je eerst wilt kijken of het wat voor je is, dan kun je ook gratis LinkedIn cursussen volgen.
Veel succes met het adverteren op LinkedIn. Heb jij tips die je LinkedIn advertenties veel goeds hebben gebracht en eigenlijk niet in bovenstaand rijtje mogen ontbreken? Altijd welkom,
[1] coosto.com/nl/blogs/social-media-gebruik-2021-cijfers-statistieken