Content Optimalisatie

Zó geef je je content een tweede leven.

Herken je dat, het gevoel dat je meer uit je bestaande content kunt halen? Content optimalisatie heeft marketeers veel te bieden. In plaats van uren te steken in nieuwe content, kun je met enkele optimalisaties je bestaande content opnieuw laten pieken. 

Het is echt niet nodig om content altijd van scratch te creëren. Content creatie is hard werken: je onderzoekt, bedenkt de juiste verpakking en steekt vervolgens uren in je nieuwe blikvanger. Tegen de tijd dat je je content publiceert begint de hele molen opnieuw. Dat kan slimmer. Toch hebben veel content marketeers hier nog geen strategie voor.

In dit artikel leer je:

  • Waarom content optimalisatie effectiever is dan nieuwe content
  • Welke content geschikt is voor een tweede leven
  • Hoe je meer traffic genereert met bestaande content
  • Tooltjes! Welke tools je kunt gebruiken om visuele content te maken

Content optimalisatie dúbbel zo effectief

Content marketing werkt eigenlijk alleen als je regelmatig acte de presence geeft. Organisaties die >16 blogs per maand publiceren genereren zo’n 4,5 keer meer leads dan organisaties die 0 tot 4 blogs per maand publiceren (Hubspot).

Maar dat is behoorlijk tijdrovend en veel bedrijven hebben niet de luxe van een meer-koppig marketingteam. Wie niet sterk is moet slim zijn! Maar…voor wie wél sterk is, loont content recycling ook! Volgens Hubspot komt het merendeel van de traffic en leads die zij genereren nl. voort uit ‘oude’ content:

Content Recycling dubbel zo effectief

Logisch? Best wel, want waar nieuwe content nog een plekje in de Google zoekmachine moet zien te veroveren, heeft bestaande content al SEO waarde kunnen opbouwen. Dat betekent dat bestaande content in veel gevallen beter vindbaar is en hoger in Google staat.

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie is een strategie om meer rendement uit bestaande content te halen. Het doel van content optimalisatie is beter vindbaar te worden in de zoekmachine, zodat je met je website meer bezoekers en meer leads genereert. Het voordeel is dat je op efficiente wijze de effectiviteit van je content marketing vergroot.

Content audit: welke content is geschikt voor content optimalisatie?

Het zijn de pareltjes uit je blog carrière die zich lenen voor content optimalisatie. Dat wil zeggen: content waarmee je goede resultaten (hebt ge)boekt.

Voer een content audit uit en analyseer:

  • Welke blogs genereerden -of genereren nog steeds- veel traffic?
  • Welke blogs verschijnen hoog in de zoekresultaten?
  • Gaat het om een concurrerend zoekwoord? Kassa!
  • Is de content tijdloos (of te wel ‘evergreen’)? Kun je waarde toevoegen door het bijvoorbeeld uit te breiden met nieuwe ontwikkelingen?

De tool ContentKing helpt je de bestaande content op jouw website in kaart te brengen.

Zó genereer je meer traffic met bestaande content!

1. Geef populaire content een nieuwe twist

De online wereld gaat muy rapido. Je content is beperkt houdbaar. Bekijk of je je oude content een nieuwe insteek kunt geven. Vooral de uitblinkers, dus de content met veel traffic. Hoe? Simpel, verander de verpakking. Een greep uit de ideeën:

  • gebruik de feiten uit je blog voor een infographic;
  • vertaal de inhoud uit je e-book naar “frequently asked questions”;
  • toon best practices die jouw boodschap ondersteunen;
  • gebruik je webinar content als basis voor een e-book;
  • publiceer je gastblog op je eigen website (met een link naar originele post);
  • gebruik de inhoud van je slideshare presentatie voor een blog en andersom;
  • update ‘oude’ artikelen met nieuwe ontwikkelingen/feiten/tips en herpromoot;

SEO-alarm: delete nooit je oude post. Volgens marketing specialist Neil Patel, houdt Google van actuele informatie en beschouwt de zoekmachine jouw updates als positief. Kleine wijzigingen update je dus in de blog zelf. Is je content toe aan groot onderhoud en wil je bijvoorbeeld je URL aanpassen? Zet dan een 301 redirect van je oude blog naar je nieuwe blog om je opgebouwde SEO waarde te behouden.

In beide gevallen geldt: hoe vaker je je content optimaliseert, hoe vaker Google je website bezoekt om het (opnieuw) te indexeren en hoe hoger je in Google komt te staan.

Efficiente ideeen voor content recycling

2. Cureer content

Geen mankracht om nieuwe content te creëren? Dan biedt content curatie uitkomst: wie niet sterk is moet slim zijn. Dus, zie je een artikel voorbij komen waar jouw doelgroep blij van wordt? Deel deze dan op jouw website! Niet alleen copy paste, maar met een tikkie toegevoegde waarde van jouw hand. Schrijf bijvoorbeeld een eigen intro, waarom trok het artikel jouw aandacht? Of deel je visie op het artikel, wat betekent de boodschap voor jouw doelgroep? Maak de content eigen en voilà! Klaar is Kees.

3. Voeg ‘oude’ content samen in bundels

Welke content bleek een schot in de roos? Laat je inspireren en gebruik het als basis voor nieuwe long form content, bijvoorbeeld een e-book. Stel vooraf een inhoudsopgave samen die waardevol is voor je doelgroep en verzamel alvast alle bruikbare blogs, comments, tweets etc. die in dit straatje passen. Je kunt ook specialisten vragen hun kijk op jouw onderwerp te delen. Verrijk de bestaande informatie en laat je content opnieuw pieken.

4. Visuele content met Canva

Steek o.a. quotes, figures, infographics in een eigen jasje. Zo maakte ik voor Burg recruitment verschillende uitingen voor op social media, waaronder quotes van de eigen medewerkers:

Social Media Marketing

5. Animated content met Ripl (app)

Voor (o.a.) Hi Boer maakte ik een animatie om een social media enquête onder de aandacht te brengen.  De app Ripl biedt diverse templates waar je visuele content mee kunt maken.


Eén ding is zeker, wees anders dan anderen en ’t gaat als een lopend vuurtje!

Content optimalisatie: meer resultaat met minder inspanning

Content optimalisatie heeft marketeers veel te bieden. Je kunt je tijd maar één keer besteden en met content recycling maximaliseer je de impact van je eerdere inspanningen. In plaats van uren te investeren in nieuwe content creatie, stop je je tijd in content die bewezen resultaat oplevert. En als je dan toch bezig bent, kun je je content meteen afstemmen op de verschillende fasen van de koopcyclus.

Grote slagingskans, engagement in elke fase van de aankoopreis en dat met minder inspanning: goede deal toch?